Volvo udostępniło informacje na temat systemów bezpieczeństwa oferowanych przez nadchodzący model XC90. Spis jest długi, zaczyna się od szczegółów konstrukcyjnych, a kończy na zaawansowanych rozwiązaniach informatycznych.
Volvo postarało się, żeby nowe XC90 widziało (a czasami nawet rozumiało) więcej, niż kierowca, wspomagając go tym samym w podejmowaniu odpowiednich decyzji na drodze. Oprócz systemów, które były już znane i stosowane (aczkolwiek w mniej rozbudowanej formie), pojawiły się także rozwiązania zupełnie nowe.
Pierwszym z nich jest zapobieganie opuszczeniu drogi. Jak podaje Volvo, błędy popełniane przez kierowców (czy to na skutek zmęczenia, czy rozkojarzenia) podczas samodzielnej jazdy, w wyniku których auto opuszcza drogę i zjeżdża na pobocze, mają bardzo poważne konsekwencje – w Stanach ginie w taki sposób połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Polsce w takich zdarzeniach życie traci co roku 600 osób, co stanowi 18% drogowych tragedii.
Volvo zamierza zapobiegać zjeżdżaniu z drogi dzięki zastosowaniom kilku działających razem systemów: Auto Steering Road Edge oraz Lane Keeping Aid będzie pomagać w utrzymywaniu odpowiedniego kierunku jazdy, w razie konieczności dokonując nawet samodzielnie niewielkich korekt toru jazdy. Driver Alert Control koncentruje się na monitorowaniu stanu kierowcy, uprzykrzając się w momentach spadku koncentracji sygnalizowaniem tego problemu. Dodatkowo, Rest Stoping Guidance wyszuka i wskaże najbliższe miejsce, w którym kierowca może odpocząć i zregenerować się.
Jeśli wypadnięciu z drogi nie da się zapobiec na pokazane powyżej sposoby, reaguje system stałego monitorowania pozycji auta. Pasy bezpieczeństwa zostają napięte i zostają poluzowane dopiero po całkowitym zatrzymaniu pojazdu; konstrukcja ramy i siedzeń (oparcia, siedziska) ma za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia. Uruchomione zostają także liczne poduszki powietrzne.
Ponieważ nie zawsze ludzki refleks jest wystarczająco szybki, Volvo wyposażyło nowe XC90 w system zapobiegający zdarzeniom czołowym (lub przynajmniej minimalizującym jego skutki). Jeśli zostanie wykryte ryzyko takiego wypadku, Volvo XC90 samoczynnie zahamuje (co ciekawe, ta akurat funkcja systemu Forward Collision Warning dostępna jest za dopłatą; w standardzie rozwiązanie ogranicza się do ostrzegania przed niebezpieczeństwem).
Volvo XC90 potrafi także przeciwdziałać przewróceniu się samochodu i wpadnięciu w koziołkowanie; dzięki odpowiedniemu rozkładowi mocy przekazywanej na każde z kół (a także, w razie potrzeby, wyhamowywania wybranych), stara się przywrócić stabilność auta. Jeśli sytuacji nie da się opanować, uruchamiane są boczne kurtyny powietrzne i napinane pasy.
Dzięki zastosowaniu stali borowej (stanowiącej 40% masy karoserii), konstrukcja auta stała się o wiele wytrzymalsza i ryzyko załamania dachu jest zminimalizowane.
To nie koniec listy systemów wspomagających kierowcę. Na liście opcji znajdują się między innymi: Queue Assist (funkcja umożliwiająca jazdę w korku przy minimalnym zaangażowaniu uwagi kierowcy); Park Assist Pilot (możliwość automatycznego parkowania na miejscach równoległych i prostopadłych); Surround View 360° (cztery kamery dające możliwość obserwacji pojazdu i otoczenia z lotu ptaka); Cross Traffic Alert (radarowe czujniki w zderzakach ułatwiające wyjeżdżanie tyłem z prostopadłych miejsc parkingowych na drogę o ruchu poprzecznym).