Elektryczny Solaris najlepszym autobusem świata

Polski autobus Solaris Urbino 12 electric zdobyły tytuł „Bus of the Year 2017”, pokonując konstrukcje przygotowane między innymi przez Mecedesa.

Nagroda została przyznana przez jurorów z 20 krajów po dokładnym przetestowaniu zgłoszonych konstrukcji. Badania przeprowadzono w czerwcu 2016 roku w Brukseli – przyglądano się zaletom i wadom konstrukcji zarówno z punktu widzenia przedsiębiorstwa komunikacyjnego i kierowcy, jak i od strony pasażerów.

Wśród analizowanych parametrów eksploatacyjnych znajdowało się między innymi uzyskiwane przyspieszenie, droga wymagana do wyhamowania pojazdów z określonej prędkości, poziom hałasu we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu czy też występujące podczas jazdy drgania. Pod uwagę brane były także subiektywne wrażenia jurorów.

solaris urbino electric 02

Solaris Urbino 12 electric wyróżniał się zastosowaniem dwóch różnych systemów ładowania – energię w akumulatorach można uzupełniać po podłączeniu pojazdu do gniazdka sieci elektrycznej lub też za pomocą pantografu (pałąka na dachu, wykorzystywanego w trolejbusach i tramwajach).

Dzięki temu drugiemu rozwiązaniu możliwe jest uzupełnianie energii w autobusie na przykład podczas pobytu pojazdu na pętli. W grę może wchodzić także ładowanie podczas postoju na przystankach.

Zobacz koniecznie:  Ursus pokazał elektrycznego dostawczaka

Laureat tytułu „Bus of the Year 2017” wyposażony jest w akumulatory o pojemności 240 kWh, ładowarkę o mocy 80 kW opracowała firma Ekoenergetyka.

solaris urbino electric 03

Jak podkreśla wiceprezes Solarisa, Dariusz Michalak, zdobyta nagroda jest odzwierciadleniem coraz większej popularności, jaką cieszą się autobusy elektryczne polskiego producenta.

Ci, którzy spróbowali i przekonali się, że pojazdy elektryczne się sprawdzają – kupują ich więcej. Takim przykładem jest Jaworzno, które po zakupie i testach jednego autobusu, zdecydowało się kupić ponad 20 pojazdów bateryjnych. Pierwszy autobus elektryczny w tym mieście w niespełna 15 miesięcy przejechał już ponad 100 tysięcy kilometrów.

Solaris szacuje, że koszty eksloatacyjne autobusu elektrycznego stanowią tylko 30% kwoty, jakie pochłania utrzymanie pojazdu z silnikiem diesla.

Urbino to nie jedyne elektryczne autobusy powstające w Polsce – Ursus z sukcesami oferuje na polskim rynku model Ekovolt.

Jechaliście już elektrycznym autobusem?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *