Nissan Ariya to nowe elektryczne rozdanie japońskiego producenta. To dość odważne stwierdzenie ze strony twórców modelu Leaf, który jest najlepiej sprzedającym się samochodem na prąd w historii.
Nissan Ariya ma pokazywać to, co dla producenta jest najważniejsze. Dlatego też razem z samochodem zadebiutowało nowe, futurystyczne logo koncernu, które podkreślać ma podążanie do w pełni elektrycznej przyszłości.
Japończycy dodali ponadto, że miedziany kolor zaprezentowanego samochodu też nie jest przypadkowy: taki kolor ma niebo tuż przed świtem, a do tego miedź jest znana jako bardzo dobry przewodnik elektryczny.
Doświadczenia z projektowania oraz eksploatowania dwóch generacji Leafa oraz rozwiązania tworzone na potrzeby innych samochodów producenta (w tym GTR) skumulowały się w Nissanie Ariya, który (jak można się domyśleć) jest pierwszym z wielu aut elektrycznych nowej generacji.
To pierwszy model produkcyjny reprezentujący nową, „zelektryfikowaną” tożsamość marki Nissan. Przeciera on szlak ku nowej erze motoryzacji, w której elektryfikacja, platformy o zoptymalizowanej konstrukcji oraz płynnie działające technologie oparte na sztucznej inteligencji będą standardem w pojazdach.
Nissan Ariya: zasięg i osiągi
Nissan Ariya ma być oferowany w Europie w pięciu wersjach: dwa modele będą wyposażone w akumulatory o pojemności 63 kWh, trzy zaś w ogniwa mieszczące 87 kWh energii. Poszczególne odmiany różnić będą się także przeniesieniem napędu (tylko na tylne koła lub w systemie AWD), najsilniejszy z modeli, oznaczony jako Performance.
Zyskał on dodatkowo znacznie mocniejszy silnik, generujący 290 kW (389 koni mechanicznych), co przy momencie obrotowym na poziomie 600 Nm oznacza możliwość przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy. To wyraźnie lepiej, niż BMW iX3, chociaż tańsze wersje Nissana Ariya radzą sobie od konkurenta gorzej: najtańsza wersja z akumulatorami 63 kWh oraz silnikiem o mocy 160 kW rozpędza się do setki w 7,5 sekundy.
Minimalnie wolniejsza jest wersja z napędem na jedną oś i pojemniejszym akumulatorem (87 kWh): mimo podwyższenia mocy silnika do 178 kW waga dodana przez dodatkowe ogniwa sprawia, że sprint 0-100 km/h trwa 7,6 sekundy.

Nissan podał szacunkowe, wstępne zasięgi poszczególnych wersji modelu jeszcze przed oficjalnym zmierzeniem ich w testach. Ariya 2WD z akumulatorami 87 kWh ma przejeżdżać według norm do 500 km; model 63 kWh legitymuje się zasięgiem do 360 km.
Wersje 4WD w zależności od mocy silnika i pojemności akumulatorów przejadą odpowiednio 340 (63 kWh), 400 (AWD Performance) i 460 km (4WD).
Auta z napędem na jedną oś mają prędkość maksymalną ograniczoną do 160 km/h, modele 4WD e-4ORCE pojadą o 40 km/h szybciej.
Nissan Ariya 63 kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4 kW do użytku domowego, a wersję z akumulatorem 87 kWh można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. W dłuższej trasie samochód można szybko doładować na publicznej stacji o mocy do 130 kW.
Dane techniczne pojazdów na rynek europejski | Ariya (2WD) | Ariya (2WD) | Ariya (AWD – e-4ORCE) | Ariya (AWD – e-4ORCE) | Ariya (AWD – e-4ORCE) |
63 kWh | 87 kWh | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWhPerformance | |
Pojemność akumulatora | 65 kWh (nominalna) | 90 kWh (nominalna) | 65 kWh (nominalna) | 90 kWh (nominalna) | 90 kWh (nominalna) |
(szacunkowa, przed homologacją) | 63 kWh (użyteczna) | 87 kWh (użyteczna) | 63 kWh (użyteczna) | 87 kWh (użyteczna) | 87 kWh (użyteczna) |
Moc | 160 kW | 178 kW | 205 kW | 225 kW | 290 kW |
Moment obrotowy | 300 Nm | 300 Nm | 560 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
Przyspieszenie (0-100 km/h) | 7,5 s | 7,6 s | 5,9 s | 5,7 s | 5,1 s |
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Szacunkowy zasięg (Wartość szacunkowa – cykl mieszany wg WLTP) | Do 360 km | Do 500 km | Do 340 km | Do 460 km | Do 400 km |

Nissan Ariya: ProPILOT i autonomiczna jazda
Nissan Ariya otrzyma ulepszony system asystenta jazdy znanego z modelu Leaf drugiej generacji.
ProPILOT z Navi-link oferuje jeszcze więcej funkcji w stosunku do oryginalnego systemu wprowadzonego po raz pierwszy właśnie w modelu Leaf. Na podstawie danych o warunkach ruchu drogowego i informacji rejestrowanych przez czujniki technologia ta poprawia płynność jazdy autostradą bez zmiany pasa ruchu. W połączeniu z systemem nawigacji i mapami może ona również korygować prędkość zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami. System może też dostosowywać prędkość, uwzględniając zbliżającą się zmianę warunków jazdy, na przykład łagodnie zwalniając przed ostrym zakrętem w celu poprawy komfortu podróżowania.
Ulepszona wersja ProPILOT ma wyręczać kierowcę w nawet większej liczbie codziennych czynności: po dojeździe na miejsce może na przykład (o ile ta opcja będzie dostępna w Polsce) samodzielnie zaparkować po wskazaniu, w które miejsce ma się wpasować.
Nissan Ariya jest też wyposażony w dodatkowe innowacyjne i kompleksowe funkcje bezpieczeństwa, takie jak Nissan Safety Shield (tarcza bezpieczeństwa Nissana), w której skład wchodzi inteligentny system kamer 360°, inteligentne ostrzeżenie przed kolizją czołową, inteligentne hamowanie awaryjne oraz układ hamowania awaryjnego przy cofaniu.

Nissan Ariya: ceny i dostępność
Podczas premierowej prezentacji modelu Ariya Nissan nawet nie zająknął się na temat daty premiery ani ceny modelu. Nic dziwnego: elektryczny samochód ma pojawić się w sprzedaży w 2021 roku, i to bliżej jego końca, niż początku. Z tego też powodu nie próbowano nawet podawać spodziewanego pułapu cenowego.
Więcej informacji o szykowanym debiucie rynkowym oraz kosztów zakupu poszczególnych wersji ma zostać zdradzone w ciągu najbliższych miesięcy. Czas działa tu na korzyść kupujących: im dłużej poczekamy, tym niższych cen należy się spodziewać.
BMW iX3, które do sprzedaży w Polsce ma trafić na początku 2021 roku, ma kosztować tyle samo, co odpowiedniki z silnikami spalinowymi. To dobry prognostyk przed ustaleniem cen Nissana Ariya.