BMW iX3: dyskretna rewolucja

BMW iX3 to przedsmak nowej ery, w której do świata samochodów wkracza gender. Ten sam model auta będzie płynnie przechodził pomiędzy różnymi tożsamościami i dopiero rzut oka w głąb pozwoli się zorientować, z jakim napędem mamy do czynienia.

BMW iX3 dla nieprawnego oka nie różni się niczym od obecnego modelu BMW X3. To celowy zabieg producenta, który tę generację SUV-a od początku projektował z myślą o połączeniu przeszłości i teraźniejszości. Samochód z silnikiem spalinowym jest już sprzedawany i cieszy się wśród klientów całkiem sporą popularnością; bardziej postępowi kierowcy zaś mogą sięgnąć po BMW X3 z napędem hybrydowym.

Dzięki staraniom inżynierów BMW ta sama platforma, bez wprowadzania dodatkowych zmian, może także ugościć silnik elektryczny wraz z zestawem akumulatorów. W taki właśnie sposób powstało BMW iX3: sprzedawanemu już modelowi przeszczepiono serce ze spalinowego na elektryczne.

Ogrom zmian pod maską nie przełożył się na wygląd auta. Z zewnątrz (i w środku) mamy do czynienia z dokładnie tym samym samochodem, który swoją odmienność akcentuje tylko stonowanymi, niebieskimi akcentami. Ten smaczek stylistyczny dostrzegą osoby, które będą wiedziały czego szukać.

Zobacz koniecznie:  BMW: aplikacja na mniejsze rachunki

BMW iX3: osiągi i zasięg

BMW postarało się, żeby model iX3 odzwierciedlał typowe dla marki, bardziej sportowe zacięcie. Nie należy co prawda spodziewać się osiągów najsilniejszych modeli, ale elektryczny SUV (a właściwie SAV, czyli Sport Activity Vehicle) nie ma się czego wstydzić w porównaniu do większości bliźniaków z silnikami spalinowymi.

BMW deklaruje, że model iX3 zużywa 17,8-17,5 kWh/100 km w teście mieszanym NEDC oraz 19,5-18,5 kWh/100 km w nieco bardziej zbliżonym do wyników uzyskiwanych w rzeczywistości europejskim cyklu WLTP. Ma się to przełożyć na zasięg wynoszący do 460 km w cyklu testowym WLTP i do 520 km w cyklu testowym NEDC. W praktyce możliwość przejechania 400 km powinna być w zasięgu większości kierowców.

BMW chwali się, że inżynierom udało się uzyskać równowagę pomiędzy pojemnością akumulatorów (w BMW iX3 wynoszącą 80 kWh), a zwiększaniem przez kolejne ogniwa masy pojazdu, co prowadzi do zmniejszenia dystansu jaki można przejechać na jednym ładowaniu.

Najnowszą wersję akumulatora wysokonapięciowego wyróżnia najnowocześniejsza technologia ogniw akumulatorowych. W szczególności znacząco zwiększyła się pojemność w stosunku do rozmiarów i masy akumulatora. W porównaniu z bateriami stosowanymi dotychczas w BMW Group w pojazdach elektrycznych grawimetryczna gęstość energii 188-pryzmatycznych ogniw nowego BMW iX3 jest wyższa o około 20 procent. Pojemność energetyczna brutto 80 kWh, z czego wykorzystywanych jest 74 kWh.

Silnik elektryczny napędzający iX3 ma moc 210 kW, czyli 286 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy to 400 Nm, co przekłada się na całkiem sporą żwawość auta. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,8 sekundy – tyle, co w modelu BMW X3 30i. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 180 km/h.

Jedną z innowacji technologicznych po raz pierwszy zastosowaną w technologii BMW eDrive piątej generacji, jest jednostka ładująca. Oprócz 400-woltowego zasilania akumulatora wysokiego napięcia zasila ona również 12-woltową instalację elektryczną pojazdu. Przy korzystaniu z przyłączy prądu zmiennego umożliwia jedno- i trójfazowe ładowanie o mocy do 11 kW. Przy podłączeniu do stacji szybkiego ładowania prądem stałym możliwe są moce ładowania do 150 kW. Umożliwia to naładowanie wysokonapięciowego akumulatora nowego BMW iX3 w ciągu 34 min od 0 do 80 procent całkowitej pojemności. W ciągu 10 minut można też zwiększyć zasięg o 100 km w cyklu WLTP.

BMW iX3: dostępność i cena

Elektryczne BMW X3 doczekało się na razie wirtualnej premiery; produkcja iX3 ma się dopiero rozpocząć. Samochód jeszcze w 2020 roku zjedzie z taśm produkcyjnych chińskich zakładów produkcyjnych joint venture BMW Brillance Automotive w Shenyang.

Zobacz koniecznie:  Rzut okiem: Dyson N526. Ofiara Dieselgate

Produkowane tam BMW iX3 ma trafiać do klientów na całym świecie, a debiut sprzedażowy odbędzie się właśnie w Państwie Środka. Elektryczne X3 trafi do rąk polskich klientów na początku 2021 roku.

Deklarowana cena BMW iX3 jest zaskakująco niska i ma wynosić w Polsce 282 900 zł. To poziom identyczny z modelem wyposażonym w silnik spalinowy.

BMW iX3: dyskretna rewolucja

Czy 282 900 zł to dobra cena za BMW iX3?

Dziękujemy za opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *