Rzut okiem: JETPAD

W pełni elektryczny JETPAD pozwala śmigać po wodzie nawet z prędkością 40 km/h. Może go dosiąść osoba nie mająca uprawnień do kierowania skuterem wodnym i na dodatek udać się w miejsca, gdzie pływanie spalinowym pojazdem jest zabronione.

JETPAD to polski projekt (początki prac projektowanych były przeprowadzane w kooperacji z firmą z Dubaju), który ma zrewolucjonizować relaks na wodzie. Dla oka laika wygląda jak skuter wodny, ale twórcy używają słowa gokart, żeby podkreślić odrębność i wyjątkowość JETPADA.

Gokart wodny wyposażony jest w silnik o mocy 10 kW (13,4 konia mechanicznego), co – w zależności od parametrów pracy – pozwala rozpędzić się nawet do 37 km/h i korzystać z uroku wodnych przejażdżek przez 40-60 minut.

jetpad 01

Konstruktorzy zastosowali w JETPADzie napęd strugowodny, osiowy. Prędkość 30 km/h osiągana jest po trzech sekundach. Energia potrzebna na godzinne użytkowanie gokarta to koszt raptem trzech złotych.

JETPAD może w tym czasie pokonać 17-20 kilometrów, zapuszczając się przy tym w rejony niedostępne dla pojazdów z silnikami spalinowymi ze względu na ochronę przed hałasem (strefy ciszy).

Akumulatory litowo-jonowe mają pojemność 5,9 kWh; energia dla JETPADA może zostać dostarczona na dwa różne sposoby: korzystając z tradycyjnego ładowania (w trybie szybkim 80% pojemności uzupełniane jest w 60 minut, po podpięciu do standardowego gniazdka ten sam wynik uzyskuje się w 3,5 godziny) lub… wymieniając ogniwo (proces trwa pięć minut).

Co warte podkreślenia, oferowane wraz z JETPADem akumulatory mają cykl życiowy określany nawet na 2000 ładowań.

Gokart wodny waży 120 kilogramów i może służyć osobom nie przekraczającym 115 kilogramów. Obecnie dostępna jest wersja jednoosobowa, można się jednak domyślać, że w przyszłości pojawią się także modele mogące zabrać dwójkę pasażerów.


Nie dość, że JETPAD korzysta z unikalnego rodzaju napędu, to oferowane dzięki wbudowanemu oprogramowaniu możliwości także wyróżniają się zdecydowanie na plus.

Komputer pokładowy gokarta jest wyposażony w system GPS oraz modem komórkowy, dzięki czemu można się z nim komunikować poprzez Internet. Daje to między innymi możliwość przeprowadzenia interwencji gdy pojazd (lub sposób jego użytkowania) wymyka się spod kontroli.

Dostępne dla kierującego parametry pracy JETPADa (można na przykład ograniczyć moc silnika) oraz rejon, w którym może on być wykorzystywane (geofencing, czyli wyznaczanie stref w których pojazd może się poruszać) mogą być wczytywane za każdym razem gdy gokart jest wykorzystywany dzięki tagom RFID mocowanym na przykład na bransoletkach.

jetpad 02

Ten system został pomyślany przede wszystkim jako rozwiązanie dla wypożyczalni sprzętu, użytkownicy indywidualni także mogą z niego korzystać.

JETPAD jest ponadto wyposażony w system nawigacyjny, pokazujący położenie oraz nakreślający strefę dozwolonego użytku. Jako opcja występuje system antykolizyjny, wykrywający możliwość zderzenia się gokartów i reagujący przejściem na bieg jałowy (to samo dzieje się w przypadku przekroczenia granicy obszaru dozwolonego użytkowania, na przykład wpłynięciu na teren kąpieliska: gokart porusza się wtedy z prędkością spacerową).

jetpad 03

JETPAD monitoruje ponadto stan naładowania akumulatorów i zabezpiecza energię potrzebną do powrotu do punktu startowego. Gokarty wyposażone są też w system dwustronnej komunikacji głosowej oraz potrafią wysłać automatyczne powiadomienie w przypadku, gdy kierujący spadnie do wody („człowiek za burtą”).

Producent JETPADa oferuje także system bilingowy dla wypożyczalni sprzętu. Opracowano teź mobilny punkt wypożyczeń, który można rozstawić w praktycznie każdym miejscu na brzegu.

jetpad 04

Gokart wodny JETPAD został wyceniony na 14 500 euro netto; pierwsze dostawy spodziewane są na lato bieżącego roku. Dodatkowe informacje o projekcie można uzyskać na stronie www.jet-pad.com.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *