Nissan Ariya: świt nowej ery

Nissan Ariya to nowe elektryczne rozdanie japońskiego producenta. To dość odważne stwierdzenie ze strony twórców modelu Leaf, który jest najlepiej sprzedającym się samochodem na prąd w historii.

Nissan Ariya ma pokazywać to, co dla producenta jest najważniejsze. Dlatego też razem z samochodem zadebiutowało nowe, futurystyczne logo koncernu, które podkreślać ma podążanie do w pełni elektrycznej przyszłości.

Japończycy dodali ponadto, że miedziany kolor zaprezentowanego samochodu też nie jest przypadkowy: taki kolor ma niebo tuż przed świtem, a do tego miedź jest znana jako bardzo dobry przewodnik elektryczny.

Doświadczenia z projektowania oraz eksploatowania dwóch generacji Leafa oraz rozwiązania tworzone na potrzeby innych samochodów producenta (w tym GTR) skumulowały się w Nissanie Ariya, który (jak można się domyśleć) jest pierwszym z wielu aut elektrycznych nowej generacji.

To pierwszy model produkcyjny reprezentujący nową, „zelektryfikowaną” tożsamość marki Nissan. Przeciera on szlak ku nowej erze motoryzacji, w której elektryfikacja, platformy o zoptymalizowanej konstrukcji oraz płynnie działające technologie oparte na sztucznej inteligencji będą standardem w pojazdach.

Nissan Ariya: zasięg i osiągi

Nissan Ariya ma być oferowany w Europie w pięciu wersjach: dwa modele będą wyposażone w akumulatory o pojemności 63 kWh, trzy zaś w ogniwa mieszczące 87 kWh energii. Poszczególne odmiany różnić będą się także przeniesieniem napędu (tylko na tylne koła lub w systemie AWD), najsilniejszy z modeli, oznaczony jako Performance.

Zobacz koniecznie:  Nissan traci na akumulatorach za 20 tysięcy

Zyskał on dodatkowo znacznie mocniejszy silnik, generujący 290 kW (389 koni mechanicznych), co przy momencie obrotowym na poziomie 600 Nm oznacza możliwość przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy. To wyraźnie lepiej, niż BMW iX3, chociaż tańsze wersje Nissana Ariya radzą sobie od konkurenta gorzej: najtańsza wersja z akumulatorami 63 kWh oraz silnikiem o mocy 160 kW rozpędza się do setki w 7,5 sekundy.

Minimalnie wolniejsza jest wersja z napędem na jedną oś i pojemniejszym akumulatorem (87 kWh): mimo podwyższenia mocy silnika do 178 kW waga dodana przez dodatkowe ogniwa sprawia, że sprint 0-100 km/h trwa 7,6 sekundy.

Nissan podał szacunkowe, wstępne zasięgi poszczególnych wersji modelu jeszcze przed oficjalnym zmierzeniem ich w testach. Ariya 2WD z akumulatorami 87 kWh ma przejeżdżać według norm do 500 km; model 63 kWh legitymuje się zasięgiem do 360 km.

Wersje 4WD w zależności od mocy silnika i pojemności akumulatorów przejadą odpowiednio 340 (63 kWh), 400 (AWD Performance) i 460 km (4WD).

Auta z napędem na jedną oś mają prędkość maksymalną ograniczoną do 160 km/h, modele 4WD e-4ORCE pojadą o 40 km/h szybciej.

Nissan Ariya 63 kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4 kW do użytku domowego, a wersję z akumulatorem 87 kWh można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. W dłuższej trasie samochód można szybko doładować na publicznej stacji o mocy do 130 kW.

Dane techniczne pojazdów na rynek europejskiAriya (2WD)Ariya (2WD)Ariya (AWD – e-4ORCE)Ariya (AWD – e-4ORCE)Ariya (AWD – e-4ORCE)
63 kWh87 kWh63 kWh87 kWh87 kWhPerformance
Pojemność
akumulatora
65 kWh
(nominalna)
90 kWh
(nominalna)
65 kWh
(nominalna)
90 kWh
(nominalna)
90 kWh
(nominalna)
(szacunkowa, przed homologacją)63 kWh
(użyteczna)
87 kWh
(użyteczna)
63 kWh
(użyteczna)
87 kWh
(użyteczna)
87 kWh
(użyteczna)
Moc160 kW178 kW205 kW225 kW290 kW
Moment obrotowy300 Nm300 Nm560 Nm600 Nm600 Nm
Przyspieszenie
(0-100 km/h)
7,5 s7,6 s5,9 s5,7 s5,1 s
Prędkość
maksymalna
160 km/h160 km/h200 km/h200 km/h200 km/h
Szacunkowy zasięg
(Wartość szacunkowa – cykl mieszany wg WLTP)
Do 360 kmDo 500 kmDo 340 kmDo 460 kmDo 400 km

Nissan Ariya: ProPILOT i autonomiczna jazda

Nissan Ariya otrzyma ulepszony system asystenta jazdy znanego z modelu Leaf drugiej generacji.

ProPILOT z Navi-link oferuje jeszcze więcej funkcji w stosunku do oryginalnego systemu wprowadzonego po raz pierwszy właśnie w modelu Leaf. Na podstawie danych o warunkach ruchu drogowego i informacji rejestrowanych przez czujniki technologia ta poprawia płynność jazdy autostradą bez zmiany pasa ruchu. W połączeniu z systemem nawigacji i mapami może ona również korygować prędkość zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami. System może też dostosowywać prędkość, uwzględniając zbliżającą się zmianę warunków jazdy, na przykład łagodnie zwalniając przed ostrym zakrętem w celu poprawy komfortu podróżowania.

Ulepszona wersja ProPILOT ma wyręczać kierowcę w nawet większej liczbie codziennych czynności: po dojeździe na miejsce może na przykład (o ile ta opcja będzie dostępna w Polsce) samodzielnie zaparkować po wskazaniu, w które miejsce ma się wpasować.

Nissan Ariya jest też wyposażony w dodatkowe innowacyjne i kompleksowe funkcje bezpieczeństwa, takie jak Nissan Safety Shield (tarcza bezpieczeństwa Nissana), w której skład wchodzi inteligentny system kamer 360°, inteligentne ostrzeżenie przed kolizją czołową, inteligentne hamowanie awaryjne oraz układ hamowania awaryjnego przy cofaniu.

Nissan Ariya: ceny i dostępność

Podczas premierowej prezentacji modelu Ariya Nissan nawet nie zająknął się na temat daty premiery ani ceny modelu. Nic dziwnego: elektryczny samochód ma pojawić się w sprzedaży w 2021 roku, i to bliżej jego końca, niż początku. Z tego też powodu nie próbowano nawet podawać spodziewanego pułapu cenowego.

Zobacz koniecznie:  Nissan e-NV200: elektryczny dostawczak

Więcej informacji o szykowanym debiucie rynkowym oraz kosztów zakupu poszczególnych wersji ma zostać zdradzone w ciągu najbliższych miesięcy. Czas działa tu na korzyść kupujących: im dłużej poczekamy, tym niższych cen należy się spodziewać.

BMW iX3, które do sprzedaży w Polsce ma trafić na początku 2021 roku, ma kosztować tyle samo, co odpowiedniki z silnikami spalinowymi. To dobry prognostyk przed ustaleniem cen Nissana Ariya.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *